Vraag & Antwoord

Zijn er nog sloepen beschikbaar?

Om te zien of er nog sloepen beschikbaar zijn kan je eenvoudig gebruik maken van onze 
Beschikbaarheids-kalender

Heb ik een vaarbewijs nodig?

Je hebt geen vaarbewijs nodig om in onze sloepen te kunnen varen.
Wel moet de bestuurder 18 jaar of ouder zijn. Het is wel belangrijk dat je je aan de vaarregels houdt!

Deze kun je nalezen op: https://www.varendoejesamen.nl/kenniscentrum/artikel/ken-de-vaarregels of voor een iets formelere versie https://www.politie.nl/themas/vaarregels.html

Wat kost een sloep huren?

Onze tarieven zijn te vinden op de tarievenpagina.

Genoemde prijzen zijn inclusief reserveringskosten.
Wij gaan ervanuit dat je de boot schoon en schadevrij oplevert. Mocht dat niet het geval zijn, dan wordt dit verrekend met de borg.

Hoe kan ik reserveren?

Reserveren is zeer eenvoudig.
- Selecteer een locatie
- Kies een sloep
- Kies je starttijd
- Kies hoe lang je wil varen
- Klik op volgende en vul je gegevens in
- Klik op volgende en selecteer betaalwijze

Hierna ontvang je een bevestiging van je reservering waarin alle gegevens staan.
15 minuten voor aanvang ontvang je een SMS met een link waarmee je de boot kan starten en stoppen.

Wat als ik de sloep te laat terug breng?

Zorg er alsjeblieft voor dat je de boot op tijd terug brengt. Vooral op drukke middagen is dit belangrijk!
De huurders na jullie willen ook graag op tijd kunnen vertrekken. 
Mocht je langer willen varen, bel ons, dan controleren wij of dit mogelijk is. Als we je vaartocht kunnen verlengen, verrekenen we met de borgsom. 

Indien je te laat terug bent, zullen we de borg inhouden.

Wanneer krijg ik mijn borg terug?

De betaalde borg wordt binnen 3 tot 5 werkdagen na de vaartocht teruggestort.
Indien er langer gevaren wordt / bijgeboekt is of mocht er eventueel schade zijn aan de sloep dan wordt dit verrekend met de borg.

Annulerings-regeling

Annulerings-regeling :

Meer dan 24 uur voor aanvang huurperiode                         100% terugbetaling van de huursom
Tussen 24 uur en 2 uur voor aanvang huurperiode                75% terugbetaling van de huursom
Tot 2 uur voor aanvang huurperiode                                     25% terugbetaling van de huursom
Bij niet op komen dagen                                                        0% terugbetaling van de huursom

Welke route(s) kan ik varen?

Op veel van onze locaties zijn routes voor handen. Tevens kunt u in onze gratis app een aantal vaarroutes terugvinden. Momenteel is deze alleen beschikbaar voor Android, later dit jaar ook voor Apple.

Hoe ver kan ik nog varen?

In de sloep wordt het accu-percentage aangegeven. Als de accu 100% is kan je
hiermee tot 12 uur varen, afhankelijk van de vaarsnelheid. (Wanneer je voluit vaart, 9Km
per uur loopt het accu percentage snel terug)

Tip : In de app kan je altijd zien wat op dat moment je actieradius is.

Wat moet ik doen bij een storing?

De motor van de sloep stopt er mee
Bij ineens de gashandel voluit vooruit of achteruit te doen schiet
de motor na 10 sec. beveiligde stand (uit.)
Oplossing: Door de gashandel op de neutrale stand te zetten ‘reset’ je
de motor uit de beveiliging. Bouw daarna de snelheid weer langzaam op.

Het accu percentage van de accu loopt snel terug
Een boot heeft een maximale snelheid (rompsnelheid) Wanneer je voluit
vaart, 9Km per uur loopt het accu percentage snel terug.
Oplossing: Op 70 – 80 % vaart de sloep ook maximaal.
Je verbruikt dan veel minder energie


De Sloep trekt naar Bakboord, stuurboord of gaat trillen
Wanneer de sloep gaat trillen of sterk één kant op trekt, dit voel je ook
aan het stuurwiel, zit er waarschijnlijk een zak of plastic in je schroef.
Oplossing: Geef 5 seconde vol gas vooruit en daarna 5 seconden vol gas
achteruit. Herhaal dit tot de zak weg is


De sloep gaat vanzelf minder snel varen
De snelheid van de sloep loopt terug en meer gas geven heeft geen resultaat.
Oplossing: Hier kan je niets aan doen. Bij een accu percentage van 45% laten
we de sloep automatisch minder snel varen om zo de resterende vaarafstand zo
groot mogelijk te laten zijn.

Is het probleem niet zelf te verhelpen of kom je er niet helemaal uit?
Neem dan contact op met tel. nr  0515-44 27 15

Wat te doen bij schade/aanvaring?

Heb je een aanvaring gehad of schade gemaakt?

Jammer, een ongeluk zit in een klein hoekje. Zorg eerst voor je eigen veiligheid en
die van anderen. Maak daarna foto’s van de situatie en schade. Vraag altijd naar
contact gegevens van betrokkenen en of getuigen.
Beken nooit schuld! Neem direct contact op met HappyWhale

Mag ik een hond meenemen?

Een hond mag mee aan boord mits de boot compleet schoon wordt opgeleverd en de volgende huurder geen haren meer tegenkomt. 
Tip: neem een kleedje zodat de kussens vrij blijven van haren.

Indien de boot niet schoon opgelevert wordt, houden we €50 in op de borgsom. 

Wat te doen bij aankomst?

15 minuten voor aanvang van je vaartocht, krijg je een SMS code waarmee je een bootnummer kan kiezen en de boot kan activeren. Bootnummers staan aan de buitenkant op de sloep. Geen SMS gehad? Bel even met T +31(0)85 303 27 87, dan zetten wij de boot voor je aan. 

Je trekt de dektent open en haalt de laadkabel uit het stopcontact. Om de motor aan te zetten moet je, afhankelijk van het type boot, een grijze knop indrukken of een rode knop die je moet uittrekken. Knop zit bij de gashendel. De motor maakt geen tot weinig geluid, hij is immers elektrisch. Als je rustig gas geeft, zie je waterverplaatsing. 

Er zit track & trace in de boot, wij kunnen op afstand altijd met je meekijken. 

Wat te doen bij terugkomst?

Na het beëindigen van je vaartocht, kan je via de SMS link de boot weer uitzetten. 

Het zou fijn zijn als je de laadkabel weer in de sloep stopt, zodat de volgende huurder weer met een volle accu kan varen. 
De boot dient schoon weer achtergelaten te worden. Indien je dit niet doet, houden wij €50 in op je borg.